Vandkvalitet – betydning for mælkeerstatninger og vådfoder

Primære fagområder: Ernæring og fodring

Kort beskrivelse af projektet

HPNow har udviklet et instrument, som kan placeres i en grisebesætning og løbende producere brintoverilte, som kan tilsættes rå vandet der kommer ind i besætningen via en doseringspumpe. Brintoverilte er en effektivt, nem og billig løsning til at neutralisere bakterier vand uden tilsætning af kemiske stoffer som syre, klorider mv. De første test i en større besætning har vist at drikkevandet holdes rent og at der ikke er afledte negative effekter på vandsystemet. Instrumentet kan tilsluttes flere doseringspumper og dermed har koncentrationen af tilsat brintoverilte i vandet justeres. I dag anvendes samme koncentration af brintoverilte i drikkevandet til alle kategorier af dyr og der tages ikke hensyn til at der er variationer i temperaturen over året. På en griseejendom anvendes drikkevandet også til at producere mælkeerstatninger og vådfoder, derfor er det oplagt at klarlægge om brintoveriltebehandlet vand kan hjælpe med at reducere den uønskede fermentering i både mælkeerstatninger og vådfoder, som i dag løses med hyppig rengøring og tilsætning af syrer.

Der er flere spørgsmål, som ønskes afklaret gennem indledningsvis mikrobiologiske undersøgelser i et laboratorium og efterfølgende test i grisebesætninger i samarbejde med HPNow. SEGES vil bidrage med sparring og være ekstern vejleder på specialet.

Specialet forventes at give svar/anbefalinger på følgende:

1. Hvilken koncentration af brintoverilte skal tilsættes til drikkevand til forskelle kategorier af dyr for at sikre kimfrit drikkevand?
  2. Er der en sammenhæng mellem den anbefalede koncentration og staldtemperaturen (årstiden)?
  3. Påvirker tilsætning af brintoverilte til vandet, der bruges til mælkeerstatninger, kvaliteten og holdheden af mælkeerstatningen? – i givet fald hvor meget brintoverilte skal der tilsættes til vandet for at opnå den bedste kvalitet af mælkeerstatning!
  4. Påvirker tilsætning af brintoverilte til vandet, der bruges til vådfoder, kvaliteten af vådfoderet? – i givet fald hvor meget brintoverilte skal der tilsættes til vandet for at opnå den bedste kvalitet af vådfoder!

Hypotesen er, at anvendelse af forskellige koncentrationer af brintoverilte i rå vandet i en griseproduktion forbedrer og sikre ensartet kvalitet at drikkevand, mælkeerstatninger og vådfoder.

Kort beskrivelse af de opgaver, den studerende kan se frem til

Den studerende skal kunne arbejde selvstændigt og løsningsorientering, samt have en god basal viden om mikrobiologi og gennemføres af forsøg indenfor dette område. Efterfølgende skal der studerende være med til at implementere resultaterne i nogle grisebesætninger og måle effekten af brintoverilte tilsætning på dyrenes produktivitet. Forventes at blive sat i gang, når der er en interesseret studerende.

Department and supervisor

Jan Værum Nørgaard

Professor Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab - ANIVET Ernæring af enmavede dyr (MONU)

Kontakt v. SEGES Innovation

Gunner Sørensen, chefforsker

gs@seges.dk

Mobil: +4522433156

Ekstern Partner:

HPNow ved. Rasmus Frydendal,

Mobil: +45 31103891,
rafr@hpnow.eu ,
www.hpnow.eu

Project start

Aftales med supervisor.

Physical location of project and students work

Agro Food Park eller Axelborg.

Extent and type of project

Omfanget kan tilpasses specialets størrelse.

Yderligere information

HPNow vil bidrage med sparring og økonomisk støtte efter aftale med den studerende.