Projektets formål og baggrund
En væsentlig del af det oksekød, som produceres i Danmark, kommer fra malkekøer, der slagtes efter endt mælkeproduktion. Hvorvidt den enkelte ko kan slagtes og kødet anvendes til konsum er vigtigt af en række grunde, herunder for klimabelastningen forbundet med såvel kød- som mælkeproduktion. Optimerede muligheder for nødslagtning af kreaturer kan være én måde at bidrage til at reducere madspild og klimabelastning samtidig med at landmandens arbejdsglæde og dyrevelfærden højnes.
Projektets hovedindhold
Nødslagtning af kreaturer er reguleret af kompleks EU-lovgivning. Sammenlignet med flere andre lande har Danmark en relativt striks fortolkning af EU-lovgivningen. Denne fortolkning kan være kilde til frustration for landmænd, der har køer, som ikke er transportegnede, men samtidig er slagteegnede. Det primære fokus for at undgå, at køer kommer til skade eller bliver syge, skal være på forebyggelse, men det vil aldrig helt kunne undgås at køer eksempelvis kommer til skade.
Sådanne situationer, hvor en ko ikke kan transporteres, men stadig har et potentiale for at blive slagtet, kan medføre problemer i forhold til dyrets velfærd, landmandens økonomi og arbejdsglæde, madspild og klimabelastning. Der er derfor behov for at undersøge, om Danmark ”overimplementerer” den eksisterende EU-lovgivning, samt behov for at undersøge hvordan man bedst håndterer disse køer i besætningerne, under transport og på slagteriet.
Dette projekt vil, ved hjælp af en række spørgeskemaundersøgelser og en juridisk analyse, præsentere forslag til muligheder for en optimeret håndtering af syge og/eller tilskadekomne køer.
Projektet har tre primære mål:
1. at analysere mulige begrænsninger for god håndtering af alvorligt syge og/eller tilskadekomne køer,
2. at gennemføre en juridisk analyse af den eksisterende lovgivning på området, og
3. at stille forslag til forbedret håndtering af syge og/eller tilskadekomne køer i besætningerne, under transport og på slagteriet samt optimeret brug af mulighederne for nødslagtning.
Projektperiode og offentliggørelse
Marts 2024 – oktober 2025