Øget indhold af fedt og E-vitamin i foderet kan forbedre kalves sundhed

Forskning har vist, at det med de nuværende gængse fodermidler er en udfordring at opretholde kalves E-vitamin-niveau i blodet efter fravænning. Men tildeles der nok naturligt E-vitamin i et kraftfoder, kan der opnås en god effekt. Et nyt studium viser, at man kan opretholde niveauet af E-vitamin i blodet efter fravænning ved en lavere dosering af E-vitamin i foderet, hvis man øger indholdet af både fedt og E-vitamin i kraftfoderet til kalve i den vigtige fravænningsperiode.

Foto: Jesper Rais/AU Foto

Forskerne undrede sig over, at kalve, der fik mælk fra koen, havde en høj E-vitamin status selvom indholdet af vitaminet er ret lavt i komælk. Samtidig havde de tidligere vist, at E-vitamin tilsat i kraftfoder med lavt fedtindhold blev udnyttet mindre effektivt og kun ved en høj dosering på 200 mg/kg i var i stand til at opretholde det ønskede E-vitamin-niveau i blodet.

Det fik forskerne til at tænke på at det fedtopløselige E-vitamin måske bedre kunne optages, hvis foderet indeholdt mere fedt. De udførte derfor et forsøg med tredive kalve med stigende indhold af naturligt E-vitamin og lecithin-holdigt fedt i en kraftfoderpille, hvor det laveste niveau svarede til en typisk fravænningsblanding.

Det afgørende fund var, at for at sikre et plasmaniveau af E-vitamin over det anbefalede, er en koncentration på 147 mg/kg lecithin-beskyttet E-vitamin i foderet nødvendig.

Vigtigheden af E-vitamin

E-vitamin er et fedt-opløseligt vitamin. Vitaminet virker som en antioxidant og er med til at neutralisere og fjerne oxidativt stress, som naturligt opstår i kroppen under forskellige metaboliske processer. E-vitamin er med til at opretholde kalvens immunfunktion og indgår som en vigtig komponent i kontrol af nerver, muskler og sanser og er dermed vigtig for kalvens vækst og sundhed.

E-Vitamin er afgørende for kalves immunforsvar, og det anbefales, at niveauet i blodplasma er over 3 mg/l efter fravænning for at opnå en god sundhed og vækst hos kalven.

Dette niveau har dog vist sig at være svært at opretholde, især når foderets indhold af E-vitamin er under 200 mg/kg.

E-vitamin er ikke bare E-vitamin

Der findes forskellige former af E-vitamin. I komælk, som indeholder den naturlige pattedyrsform for E-vitamin, findes kun form (RRR). Syntetisk E-vitamin, som oftest anvendes i foder, indeholder derimod 8 former, og forskerne har tidligere vist, at den naturlige RRR-form optages mest effektivt i tarmen.

Ydermere findes det syntetiske E-vitamin i en kemisk forbindelse, som skal spaltes for at det aktive E-vitamin frigives. Det sker ved at et fedtspaltende enzym i tarmen, carboxylesterhydrolase, frigør det aktive E-vitamin, men aktiviteten af dette enzym er ikke særlig høj hos ca. 2 måneder gamle kalve, der netop er fravænnet mælken.

Endelig mener forskerne, at fedtet virker beskyttende mod mikrobiel nedbrydning af det tilsatte E-vitamin i vommen. Hos spædkalven findes en muskelfold, kaldet bollerenden, som gør, at mælken fra spiserøret passerer forbi vommen og direkte ned i løben. Løben hos drøvtyggere svarer til menneskets almindelige mavesæk. Passagen udenom vommen gør, at mælkens indhold af E-vitamin ikke nedbrydes. Når man efter fravænning fodrer med kraftfoder, havner kraftfoderet i vommen, men ved at tilsætte lecithin-beriget fedt til kraftfoderet opnås en tilsvarende beskyttende effekt på E-vitaminet.

Normerne er for lave

Ifølge adjunkt Saman Lashkari, der er en af forfatteren til den videnskabelige artikel, der er udgivet om studiet, er de internationalt angivne retningslinjer for niveau af E-vitamin i foderet alt for lave og bygger på et svagt og forældet grundlag.

I dag anvendes da også i praksis 2-8 gange højere niveauer, men det nye studium viser altså, at et øget indhold af lecithin-beriget fedt er mindst lige så afgørende for at sikre, at kalvens E-vitamin niveau i blodet er højt nok.

Hvad betyder studiet for landmanden?

Med en ændret foderpraksis, der omfatter en højere koncentration af E-vitamin - helst tildelt som naturligt E-vitamin - kan landmanden sikre sig et stærkere immunrespons fra sine kalve.

Selvom denne ændring umiddelbart indebærer øgede udgifter til foder, vil de langsigtede fordele, herunder mindre sygdom og stærkere kalve, potentielt kunne forbedre bundlinjen.

Fremtidige perspektiver

Studiet forløb kun over 5 uger, så det giver ikke et entydigt svar på, om det højere niveau af E-vitamin i blodet også gav sundere kalve på længere sigt, men studiet står på skuldrene af mange års viden om E-vitamins vigtige rolle for sunde og raske dyr.

Supplerende oplysninger

Vi bestræber os på, at alle vores artikler lever op til Danske Universiteters principper for god forskningskommunikation. På den baggrund er artiklen suppleret med følgende oplysninger:

GUDP [KALVe) J. nr. 34009-17-1256]

Samarbejdspartnere

Ingen

Ekstern kommentering

Ingen

Interessekonflikter

DLG og Vilofoss har deltaget i GUDP-projektet og som projektdeltagere fået viden fra dette projekt til brug for egen videreudvikling og markedsføring.

De eksterne projektdeltagere har ikke været involveret i planlægning, udførelse eller publicering af dette forsøg.

High fat to vitamin E ratio in the feed protects and improves uptake of the natural form of vitamin E in postweaning calves