Zinks virkning på smågrise skal under lup

Tilvæksten øges og forekomsten af diarre mindskes med brugen af store mængder zink i foderet til nyligt fravænnede grise. Hvorfor det er sådan, vil en forsker fra Aarhus Universitet undersøge i et nyt forskningsprojekt.

Nyligt fravænnede smågrise oplever ofte problemer i form af diarre og nedsat tilvækst, men zink kan mindske problemerne. Hvorfor zink har denne – for smågrisene – positive effekt kendes ikke præcist, men det forsøger en forsker fra Aarhus Universitet nu at se nærmere på.

Hvorfor gavner zink nyligt fravænnede smågrise?

Det spørgsmål vil postdoc Karoline Blaabjerg fra Institut for Husdyrvidenskab ved Aarhus Universitet i et nyt forskningsprojekt forsøge at finde svar på.

I dag får nyligt fravænnede smågrise tildelt zink i deres foder. Men ved at gå fra det anbefalede niveau på 100 mg zink/kg foder til 2500 mg zink/kg øges tilvæksten hos smågrisene betydeligt og forekomsten af diarre, som er udbredt blandt smågrise, reduceres med op til 50 procent.

Karoline Blaabjerg vil i sit forskningsprojekt ”Do piglets have a specifically high zinc requirement at weaning?”, der har modtaget 3,9 mio. kr. fra Det Frie Forskningsråd | Teknologi og Produktion se nærmere på, hvorfor zink har den virkning, det har.

- Ideen bag projektet bygger på, at de transportproteiner, som transporterer zink over tarmen, ikke er fuldt udviklede i den ny fravænnede gris, som derfor ikke er i stand til at absorbere tilstrækkeligt zink til at dække behovet, når zinkkoncentrationen i foderet er på 100 mg/kg foder, forklarer hun.

Der findes ingen viden om zink-transportere i grise, mens det hos mennesker og gnavere er konstateret, at zinkabsorptionen sker i et tæt samspil mellem forskellige zink-transportere i tarmcellerne. Endvidere vides det, at de fysiologiske mekanismer, som styrer udviklingen af disse transportere, er afhængige af zinkoptaget, og der er indikationer på, at ontogenesen (det enkelte individs udvikling med alderen) også har betydning.

Karoline Blaabjerg skal i sit projekt indledningsvis identificere forekomsten af forskellige zink-transportere i grisenes tarmceller. Dernæst skal det afdækkes, hvordan mekanismerne, som styrer udviklingen af disse transportere, er afhængige af grisenes zinkindtag. Samme mekanisme skal endvidere undersøges i relation til den ontogenetiske udvikling.

Ny viden om de mekanismer, der styrer zinkoptagelsen i nyligt fravænnede grise, kan få afgørende betydning for fastlæggelsen af den ny fravænnede gris’ zinkbehov i de kritiske 14 dage efter fravænningen og dermed sikre grisenes sundhed, velfærd og tilvækst.

Projektets resultater vil også potentielt kunne bidrage til at begrænse forbruget af antibiotika til behandling af diarre og udskillelsen af zink til miljøet.

Fakta:

Projektet, der er finansieret af Det Frie Forskningsråd (bevillings-ID: DFF - 1337-00135) løber frem til udgangen af 2016.

Yderligere oplysninger: Postdoc Karoline Blaabjerg, Institut for Husdyrvidenskab, telefon: 8715 7994, e-mail: karoline.blaabjerg@agrsci.dk