Hesteforskere fra hele verden til Danmark

Det strømmer til Danmark med hesteforskere fra flere kontinenter, når dørene åbnes til den 10. internationale hesteforskningskonference. Forskere fra Aarhus Universitet organiserer konferencen i Danmark, der foregår i nærheden af Vejle.

Foto: Jens Malmkvist

Forebyggelse, måling og nærmere forståelse af stress hos heste, metoder til bedre sikkerhed for hest og rytter, ny skala til evaluering af dressurpræstationer: Det er blot nogle af de mange forskningsbaserede emner, som behandles på den internationale hesteforskningskonference ISES 2014, der holdes den 7.-9. august 2014 i Vingstedcentret ved Vejle.

Konferencen byder på 35 foredrag og 57 posters under temaerne ”Stressreaktioner hos heste” og ”Læring og kognition” og ”Bæredygtig træning”. Konferencen omfatter også en praktisk dag, hvor deltagerne får mulighed for at fordybe sig i rytterens uddannelse, herunder undervisning af begyndere, faldteknik, akademisk ridning og showspringning.

- Danmark er det land i EU med flest heste pr. indbygger og ridning har altid spillet en stor rolle for vort land, siger H.K.H. Prinsesse Benedikte, som er protektor for konferencen. Prinsessen har selv været aktiv rytter siden barnsben og er mor til en af Danmarks eliteryttere, så velfærden og sikkerheden for både hest og rytter ligger hende meget til sinde.

Konferencen holdes i regi af International Society for Equitation Science (ISES) og tiltrækker hesteforskere, dyrlæger, professionelle ryttere og andre med en interesse for, hvad der rører sig indenfor hesteforskning. Til konferencen i Danmark kommer der deltagere fra Australien, USA, Canada, Japan og en lang række lande i Europa.

Kongressen er den 10. af sin art og holdes i forskellige lande hvert år. I år er konferencens hovedtemaer hestens læring, træning, adfærd og stress.

Læs også artiklen Hestekongres får royal protektor.

Yderligere oplysninger: Forsker Janne Winther Christensen, Institut for Husdyrvidenskab, e-mail: jannewinther.christensen@agrsci.dk, telefon: 8715 8075