Nye normer for tildeling af lysin til øko-grise på vej

Nyt projekt skal bestemme økologiske slagtegrises behov for aminosyren lysin ud fra det bedst mulige kompromis mellem produktivitet og hensyn til miljøet. Derudover udvikles et digitalt styringsværktøj til brug på bedriften baseret på de nye normer og aktuelle dagspriser på foder.

Økologiske grise i fodringsforsøg på AU Foulum. Arkivfoto: Linda S. Sørensen.

Der findes i øjeblikket ingen ernæringsmæssige standard-anbefalinger målrettet de økologiske grises unikke behov. Derfor må de fodres efter de anbefalinger, som er til rådighed for konventionelle grise, men uden mulighed for at balancere fodringen med syntetiske aminosyrer. De økologiske grise skal derudover fodres udelukkende med lokale råvarer og skal have grovfoder til rådighed ad libitum. Der tages på nuværende tidspunkt ikke højde for det protein grisene får gennem grovfoderet eller forskelle i energibehov pga. opstaldningsform.

Overforsyning af rå-protein

For at overholde de konventionelle anbefalinger til den først begrænsende aminosyre, lysin, er landmanden nødt til at øge den generelle råprotein-tildeling. ”Men dette gør fodringen af grisene dyrere og størstedelen af de økologiske foderblandinger vil føre til en overforsyning af råprotein, hvilket resulterer i øget kvælstofudskillelse til miljøet”, fortæller adjunkt Lene Stødkilde fra Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab på Aarhus Universitet, som forsker i fodring af øko-grise.

Lene Stødkilde står i spidsen for et nyt forskningsprojekt ’ORIGIN’, støttet af GUDP, som har til formål at løse disse udfordringer ved at udvikle lysin-normer specifikt til økologiske grise. I projektet vil Lene og hendes samarbejdspartnere i projektet bestemme grisenes fysiologiske behov for fordøjeligt lysin. Desuden vil de indregne bidraget af protein fra grovfoder og det øgede energibehov fra termoregulering og fysisk aktivitet hos økologiske i forhold til konventionelle grise.

”I projektet vil vi mere specifikt bestemme de økologiske grises fysiologiske behov for lysin i tre vægtintervaller ud fra det bedst mulige kompromis mellem produktivitet og hensyn til miljøet. Derudover skal der udvikles et digitalt styringsværktøj til brug på bedriften baseret på de nye normer og aktuelle dagspriser på proteinfodermidler”, uddyber Lene Stødkilde.

Ny viden som kan reducere kvælstofudvaskningen

Resultaterne fra ORIGIN-projektet, som løber i perioden fra august 2023 til december 2025 vil bidrage med ny viden inden for følgende tre hovedområder:

• Det fysiologiske behov for lysin til økologiske slagtegrise i tre intervaller; 30-50 kg, 50-85 kg og 85-110 kg

• Effekten af lysin-niveau på kvælstof-udnyttelse og udledning af drivhusgasser fra økologiske slagtegrise

• Anvendelse af nye normer under kommercielle forhold, hvor fysiologiske krav kombineres med dagsaktuelle priser på økologiske proteinkilder.

”Med de nye lysin-normer i kombination med det digitale værktøj forventer vi at reducere kvælstof-udvaskningen med 377 g/produceret gris og forbedre bedriftsøkonomien med 20-30 kr./gris”, slutter Lene Stødkilde.

Supplerende oplysninger

Vi bestræber os på, at alle vores artikler lever op til Danske Universiteters principper for god forskningskommunikation. På den baggrund er artiklen suppleret med følgende oplysninger:

Studietype

Eksperimenter, demonstration

Finansiering

Projektet (ORIGIN) er en del af Organic RDD 8 programmet, som koordineres af ICROFS (Internationalt Center for Forskning i Økologisk Jordbrug og Fødevaresystemer). Det har fået tilskud fra Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP) under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

Samarbejdspartnere

Maria Eskildsen, Emma Tøfting Jørgensen og Søren Krogh Jensen
Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab

Simme Eriksen
Center for Frilandsdyr

Hans Erik Jørgensen og Kirsten Rasmussen
Risbjerg Landbrug

Kristian Knage- Drengfeldt, Mette Haunstrup og Torben Jensen
Vestjyllands Andel

Ole Lund Nielsen, Danish Crown  (Ekstern konsulent)

Se projektets hjemmeside: https://icrofs.dk/forskning/organic-rdd-8/origin

Lene Stødkilde, Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab, Aarhus Universitet.

lsj@anivet.au.dk