Forskere: Flere søer kan overleve, men vi mangler viden

Som et led i den dyrevelfærdsaftale, som et bredt flertal i folketinget vedtog i februar 2024, har Fødevarestyrelsen bedt Aarhus Universitet om at undersøge sæsonvariationen i sodødelighed og forholde sig til muligheder for avl for bedre overlevelse.

Flere søer i den konventionelle danske svineproduktion dør, og procentdelen af aflivede og selvdøde søer er ifølge erhvervets opgørelser steget fra 10,4% i 2013 til 14,2% i 2023. Om sommeren er dødeligheden lidt højere end resten af året, men ifølge lektor ved Institut for Husdyr og Veterinærvidenskab Hanne Kongsted tyder forskernes data ikke på, at det er på grund af varme.

”Vi ved ikke, hvad det så skyldes, men det er noget vi gerne vil dykke ned i”, siger hun.

Selvom dødeligheden generelt er lavere i økologiske svinebesætninger, er forskellen mellem sommer og vinter lidt større i den økologiske end i den konventionelle produktion. Og blandt de økologisk opdrættede søer ser det faktisk ud til at være en sammenhæng mellem varme somre og højere sodødelighed.

”Det ser ud til at landmændene i de udendørs besætninger kan nedbringe dødeligheden ved at beskytte søerne bedre mod påvirkninger fra sol og varme i sommermånederne”, siger Hanne Kongsted.

Avl for overlevelse er muligt, men vanskeligt

Når det kommer til avl for sooverlevelse, viser studier at der er genetisk variation, og at det derfor er muligt at avle for egenskaben. Dog mangler der viden om genetiske sammenhænge til andre egenskaber.

”Det er muligt at avle for bedre overlevelse blandt søer, men det er udfordrende”, siger seniorforsker ved Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning Ole Fredslund Christensen, og fortsætter:

”Hvis det skal lade sig gøre, skal man have et godt datagrundlag fra landets produktionsbesætninger. Det er desuden vigtigt med avancerede statistiske metoder som kan håndtere disse data, men metoderne kan være svære at bruge”.

Rapporten ’Afdækning af eksisterende viden vedrørende variation i sæsonbestemt sodødelighed og genetisk variation i sodødelighed’ er udarbejdet som led i den ”Rammeaftale om forskningsbaseret myndighedsrådgivning”, der er indgået mellem Miljøministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri samt Aarhus Universitet.

Supplerende oplysninger

Vi bestræber os på, at alle vores artikler lever op til Danske Universiteters principper for god forskningskommunikation.

For mere information se deklarering i databladet i følgende: Afdækning af eksisterende viden vedrørende variation i sæsonbestemt sodødelighed og genetisk variation i sodødelighed